TUTORIAL 1
Baca Artikel 1– Effective Teaching (Santrock, 2006).
Aktiviti untuk tutorial: Pelajar membuat rumusan
artikel 1 dalam peta konsep dan mengaitkannya dengan pemerhatian bilik darjah
yang dijalankan semasa Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS).
TUTORIAL 2 :
Bincangkan konsep pengurusan bilik darjah dengan suasana bilik darjah sebenar yang diperhatikan oleh guru pelatih semasa menjalani PBS/ berasaskan pengalaman sendiri.
- Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah yangdiperhatikan semasa PBS yang lalu.
- Mengemukakan cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah.
TUTORIAL 3
1. Baca artikel 2; Managing the Classroom (Santrock, 2006, m.s. 488-502) sebagai pengukuhan
pembelajaran. Buat rumusan artikel 2 dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio
2. Bincang tentang ciri-ciri guru yang efektif. Pilih seorang guru yang anda sayangi dan senaraikan
sebab-sebab guru itu disayangi. Kaitkan dengan topic ciri-ciri guru yang efektif.
3. Bincangkan ;- Impilikasi apabila guru gagal menjadi guru yang efektif- Peranan guru sebagai
pembentuk persekitaran bilik darjah yang kondusif
1. Baca artikel 2; Managing the Classroom (Santrock, 2006, m.s. 488-502) sebagai pengukuhan
pembelajaran. Buat rumusan artikel 2 dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio
2. Bincang tentang ciri-ciri guru yang efektif. Pilih seorang guru yang anda sayangi dan senaraikan
sebab-sebab guru itu disayangi. Kaitkan dengan topic ciri-ciri guru yang efektif.
3. Bincangkan ;- Impilikasi apabila guru gagal menjadi guru yang efektif- Peranan guru sebagai
pembentuk persekitaran bilik darjah yang kondusif
Tutorial 4
1. Lukis pelan bilik
darjah KBSR yang ideal dan beri hujah –hujah untuk menyokong pelan anda.
2. Baca tentang konsep pelaksanaan dan petikan Penilaian Kendalian Berasaskan Sekolah.
TUTORIAL 6
Bentuk LIMA kumpulan.
1.
1) Buat perbandingan antara guru agresif, guru asertif dan guru tidak asertif
2. 2) Dengan menggunakan Pengurusan Grafik,
buat banding beza pelbagai model disiplin
berikut:
-
Modifikasi tingkah laku Skinner
-
Disiplin Asertif Canter
-
Akibat Logikal Dreikurs
-
Pengurusan kelompok Kounin
-
Terapi reality Glasser
3. 3)Rancang simulasi bagi menggambarkan aplikasi SATU
model disiplin yang dipilih oleh
kumpulananda.
Laksanakanaplikasikan model inidalambilikdarjah
KBSR/KSSR.
No comments:
Post a Comment