TUTORIAL




TUTORIAL 1


Baca Artikel 1– Effective Teaching  (Santrock, 2006).



Aktiviti untuk tutorial: Pelajar membuat rumusan artikel 1 dalam peta konsep dan mengaitkannya dengan pemerhatian bilik darjah yang dijalankan semasa Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS).


 













TUTORIAL 2 :


Bincangkan konsep pengurusan bilik darjah dengan suasana bilik darjah sebenar yang diperhatikan oleh guru pelatih semasa menjalani PBS/ berasaskan pengalaman sendiri.


- Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah yangdiperhatikan semasa PBS yang lalu.


- Mengemukakan cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah.
































TUTORIAL 3

1.  Baca artikel 2; Managing the Classroom (Santrock, 2006, m.s. 488-502) sebagai pengukuhan
 pembelajaran. Buat rumusan artikel 2 dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio
2.  Bincang tentang ciri-ciri guru yang efektif.  Pilih seorang guru yang anda sayangi dan senaraikan 
sebab-sebab guru itu disayangi. Kaitkan dengan topic ciri-ciri guru yang efektif.
3.  Bincangkan ;-  Impilikasi apabila guru gagal menjadi guru yang efektif-  Peranan guru sebagai 
pembentuk persekitaran bilik darjah yang kondusif























Tutorial 4

1.   Lukis pelan bilik darjah KBSR yang ideal dan beri hujah –hujah untuk menyokong pelan anda.
































2.   Baca tentang konsep pelaksanaan dan petikan Penilaian Kendalian Berasaskan Sekolah.






























































TUTORIAL 6

Bentuk LIMA kumpulan.
1.     1) Buat perbandingan antara guru agresif, guru asertif dan guru tidak asertif

       







2.     2) Dengan menggunakan Pengurusan Grafik, buat banding beza pelbagai model disiplin   
     berikut:

-         Modifikasi tingkah laku Skinner
-         Disiplin Asertif Canter
-         Akibat Logikal Dreikurs
-         Pengurusan kelompok Kounin
-         Terapi reality Glasser


3.     3)Rancang simulasi bagi menggambarkan aplikasi SATU model disiplin yang dipilih oleh
     kumpulananda.

Laksanakanaplikasikan model inidalambilikdarjah KBSR/KSSR.



No comments:

Post a Comment